logo

virtual-ture

تصاویر 360 درجه

internet

اکانت اینترنت

cloud-computing

مرکز محاسبات ابری

refrences

پایگاه های اطلاعاتی

email

پست الکترونیک

edu

سامانه دانشگاهی

{Arakut} {Gallery}

 رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: دانشگاه صنعتی اراک با حضور مستمر خود در عرصه های صنعت، اقتصاد، اجتماع و مدیریت شهری، سعی دارد نیازهای علمی بخش های اداره کننده جامعه را تأمین کند و ضریب جذب علمی خود را در تمام زمینه ها بالا ببرد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محسن نجفی در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت فرا رسیدن 30 امین سالروز تأسیس دانشگاه صنعتی اراک برگزار شد، با اشاره به اینکه این مرکز آموزشی به عنوان اولین دانشگاهی که بعد از دوران دفاع مقدس توسط شورای گسترش آموزش عالی تصویب شده تاسیس شد، افزود: بعد از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران و تا قبل از شروع جنگ تحمیلی، دانشگاه های کشور با تحولات متعددی روبرو شدند و در آن زمان اغلب دانشگاه های موجود ساماندهی شدند و اگر دانشگاهی نیز در آن زمان تأسیس شده بود، بر مبنای موجودی های قبلی کشور بود. 

وی با بیان اینکه طرح دانشگاه صنعتی اراک در سال 1368 توسط شورای گسترش آموزش عالی کشور مصوب شده است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه با همکاری وزارت علوم وقت و وزارت صنایع تأسیس شد که از آن زمان تا سال 1374 که در واقع شروع فعالیت دانشگاه علم و صنعت ایران در استان با هدف تربیت نیروی متخصص مورد نیاز صنایع استان مرکزی و بر اساس مطالعات منطقه ای به حساب می آید ، دکتر توفیق و دکتر حجت به عنوان معاونین پژوهشی وقت وزارت صنعت و وزرات صنایع، ریاست این دانشگاه را بر عهده داشتند. در این دوران علیرغم فعالیت هایی که این دانشگاه در سطح بین المللی انجام می داد، به دلیل اینکه وزارت صنایع بخش سخت افزاری و وزارت علوم بخش نرم افزاری این حوزه را در اختیار داشتند، پیشرفت کار به خوبی در درون شهر اراک به خوبی اتفاق نمی افتاد و این مهم، این دو وزارتخانه مهم کشور را بر آن واداشت تا برای تحقق نیازهای صنعتی کشور در این بخش، شیوه های دیگر را اتخاذ کنند.

وی اظهار کرد: دانشگاه علم و صنعت ایران از سال 1374 در استان مرکزی حضور داشت و به عنوان مجموعه ای که استخوان بندی صنعت کشور را شکل می داد و بار صنایع استان مرکزی را به دوش می کشید، فعالیت های علمی و آموزشی خود را مطابق با اهداف دانشگاه پیش می برد. پس از عدم توافق وزارت صنایع و وزارت علوم در تحقق دانشگاه صنعتی اراک، مجموعه ای متشکل از 40 عضو شورای دانشگاه علم و صنعت آن زمان، با تقبل مأموریتی ملی در استان مرکزی و قطب صنعتی آن یعنی شهر اراک، دانشگاه صنعتی اراک را در جهت پاسخگویی به نیازهای صنعتی استان راه اندازی کردند.

نجفی ادامه داد: در سال 1376 این مجموعه در قالب دانشکده مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران و بر اساس مطالعات آمایشی انجام شده، رشته های مورد نیاز خود را با هدف استقلال، بالندگی و استفاده از تجربیات دانشگاه های مهم کشور، راه اندازی کرد و خدمات مستقل و شایسته را به استان مرکزی ارائه داد. با توجه به نیازهای صنعتی آن زمان استان در زمینه صنایع فلزی سنگین و تجهیزات ساخت، این دانشگاه رشته هایی از جمله ساخت و تولید، تأسیسات، مهندسی نقشه برداری، مهندسی معدن و... را به تصویب رساند و نهایتا در سال 1382 با شروع انجام اقدامات لازم به منظور استقلال این مجموعه آموزشی و تصویب آن در سال 1385 توسط هیئت دولت وقت، دانشگاه صنعتی اراک از سوی شورای گسترش آموزش عالی کشور فعالیت های آموزشی خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه چارت تشکیلاتی این دانشگاه بعد از شروع به کار رسمی آن در سال 1385، در قالب 10 دانشکده مهندسی و 490 عضو هیئت علمی و غیر هیئت علمی، مصوب و توسط وزیر وقت ابلاغ شده است، گفت: امروزه دانشگاه صنعتی اراک افتخارات و دستاوردهایی زیادی را در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز جامعه بدست آورده است و با توجه به اینکه این دانشگاه، رشته های مورد نیاز خود را متناسب با نیازهای جامعه راه اندازی کرده است، هم اکنون بالاترین ضریب اشتغال را در بین فارغ التحصیلان داراست. 

وی از کسب رتبه 17 توسط این دانشگاه در زمینه شاخص های ترکیبی ارتباط دانشگاه و صنعت در بین 182 دانشگاه کشور در سال گذشته خبر داد و افزود: دانشگاه صنعتی اراک از زمان تأسیس خود صرفا خود را به یک مرکز علمی و آموزشی محدود نکرده است و حضور گسترده ای در بحث مبلمان شهری و ارتباط با شوراها داشته است. هم اکنون دانشگاه صنعتی اراک در قالب 4 دانشکده مهندسی مکانیک، مهندسی برق، علوم زمین و علوم پایه و فناوری های نوین، خدمات علمی و آموزشی لازم را به دانشجویان خود ارائه می دهد. 

نجفی با تاکید بر اینکه دانشگاه صنعتی اراک به عنوان هاب منطقه در زمینه فعالیت های پژوهشی و فناوری، دستاوردهای دانشی کشور را به سمت استان هدایت می کند، بیان کرد: ارتباط بین دانشگاه و صنعت زمانی موثر خواهد بود که محصول داشته باشد و بر همین اساس این مجموعه با راه اندازی نهادهای مشترک تحقیق و توسعه با صنایع مختلف استان، اقدامات ارزشمندی را در این زمینه انجام داده است. هم اکنون دانشگاه صنعتی اراک با خوشه های مختلف ریلی، نفت و گاز، آلومینیوم، ماشین سازی و... نهادهای مشترکی را تشکیل داده است که به اعتقاد ما این اقدامات در سطح دانشگاه های کشور کم نظیر است. 

رئیس دانشگاه صنعتی اراک تصریح کرد: صرفا توجه به بحث تولید علم و دانش افزایی مراکز علمی در سطح ملی و بین المللی حائز اهمیت نیست و موضوع اصلی در این خصوص، میزان بهره مندی از علوم تولیدی است. اگر مجموعه ای رتبه اول تولید علم جهان را در اختیار داشته باشد، اما نتواند در حوزه های مدیریت، فرهنگ، معدن، صنعت و تجارت ضریب جذب علمی بالایی داشته باشد، پیشرفتی نخواهد داشت. 

نجفی فاصله زیاد بین رتبه تولید علمی، رتبه فناوری و رتبه اقتصاد مبتنی بر علم و عدم وجود رابطه معنادار بین این موارد را ناشی از ملاک قرار دادن شاخص تولید علم در پیشرفت دانست و اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اراک با حضور مستمر خود در عرصه های صنعت، اقتصاد، اجتماع و مدیریت شهری، سعی دارد تا نیازهای علمی بخش های اداره کننده جامعه را تأمین کند و ضریب جذب علمی خود را در تمام زمینه ها بالا ببرد. تقویت علمی مراکز تولید دانش استان، از جمله دانشگاه صنعی اراک می تواند ضریب جذب علم را در منطقه افزایش دهد و در نهایت به توسعه ملی منجر شود. 

وی با اشاره به استقرار کامل دانشگاه صنعتی اراک در سال 91، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه افزایش تعداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه هزینه های مجموعه را به مراتب افزایش می دهد، اما این دانشگاه از سال 91 تا کنون هرساله به صورت 100 درصدی اعضای هیئت علمی خود را افزایش داده است. همچنین خوشبختانه افزایش بودجه جاری دانشگاه نسبت به سال 91 از متوسط خوبی برخوردار بوده است و ما موفق شده ایم تا در این زمینه، در زمره 10 دانشگاه برتر کشور قرار بگیریم. 

رئیس دانشگاه صنعتی اراک گفت: علیرغم تمام کمک های نمایندگان استان در جهت تأمین بودجه های تعمیر و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های این دانشگاه، تا کنون تنها 60 درصد از مجموع اعتبار این حوزه به دانشگاه تخصیص داده شده است که امیدواریم با افزایش خوبی که بودجه تعمیر و تجهیز دانشگاه در سال جاری داشته است، بتوانیم تغییر و تحول چشمگیری را در آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ایجاد کنیم.